De gevaren van een onderbelichte leerstoornis

Onlangs werd door drie hoogleraren gesteld dat dyslexie en dyscalculie het gevolg is van slecht onderwijs. Daarop verscheen een artikel van de NOS met de titel ‘Wat is dyslexie eigenlijk en hoeveel mensen hebben het?’ Aan het veel minder bekende dyscalculie wordt verder geen aandacht besteed.

Het gebrek aan aandacht voor deze leerstoornis kan vergaande gevolgen hebben in de vorm van het niet op tijd ontdekken van dyscalculie. Dit zorgt voor veel frustratie, onbegrip, op termijn minder zelfvertrouwen en misschien wel een verkeerd schooladvies.

Wat is het?
In de Van Dale ontbreekt een definitie voor dyscalculie. De oudervereniging Balans Digitaal daarentegen biedt een uitgebreide omschrijving. Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen berekenen’. Mensen met dyscalculie hebben  ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren, snel en nauwkeurig toepassen van reken- en wiskundekennis. De oorzaak hiervoor is niet een gebrek aan intelligentie of te weinig onderwijs.

Ook ik heb dyscalculie. Echte dyscalculie, dus niet het gevolg van slecht onderwijs.  Op de basisschool ben ik twee keer blijven zitten vanwege mijn problemen met rekenen. Op dat moment was de oorzaak van de rekenproblemen nog niet bekend. Ondertussen is door het Onderwijs Advies Centrum destijds geopperd dat speciaal onderwijs het beste was. Gelukkig waren mijn ouders en de school het daar niet mee eens. Met een VMBO-advies verliet ik op mijn veertiende de basisschool. Mijn rekenvaardigheden lagen op dat moment op het niveau van groep zes.

Traumatisch
In de eerste klas van het voortgezet onderwijs kreeg ik officieel de diagnose dyscalculie. Een greep uit het rapport:

‘Rekenen is een traumatische ervaring geworden. Reeds vroeg in het leerproces is het misgelopen. De oorzaken daarvan zijn moeilijk meer te achterhalen, de gevolgen zijn echter overduidelijk: ze “haat” wiskunde, heeft een minderwaardigheidscomplex specifiek op dat gebied, is tweemaal gedoubleerd op de basisschool en moest bijna naar een school voor speciaal onderwijs. Een gebrek aan intelligentie is niet de oorzaak van de problemen; juist het logisch-systematisch denken met behulp van getallenmateriaal is een sterk punt. Er is zeker een automatiseringsprobleem bij rekenen; waar ze bij de andere schoolvakken blijk geeft van een goede automatisering en een goed geheugen, is dit bij rekenen niet het geval.”

Aandacht
Dit deel ik omdat dit de gevolgen kunnen zijn van niet-ontdekte dyscalculie. Het Regionaal Instituut Dyslexie (RID) ziet dit ook in: mensen met dyscalculie kunnen na verloop van tijd een flinke onzekerheid met betrekking tot rekenen of zelfs rekenangst ontwikkelen. Het is frustrerend als je je best doet maar het niet genoeg rendement oplevert. Daarom dit pleidooi voor meer aandacht voor deze leerstoornis. Het is hoog tijd om dit ondergeschoven kindje meer aandacht te geven. Daar wil ik graag voor strijden, daar kun je op rekenen!

2 gedachten over “De gevaren van een onderbelichte leerstoornis”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *